Sidor

fredag 20 november 2015

Underbar isländsk stickning

I somras stickade jag en kofta till min äldsta dotter. Jag har ett häfte (mer åt bokhållet) med flera mönster på isländska plagg och där hittade dottern den perfekta koftan.



Mönster: Pula (fast med sånt där isländskt p) 
Stickor: tror det var 4 eller 4,5
Storlek: Nån blandning mellan 4 år och 6 år. Mitt barn är lång och smal vilket inte är helt lätt alla gånger. 

Pula stickas uppifrån och ner  och steekas (klipps upp) framtill för att till sist sticka på knappkanter. På insidan sydde jag i ett band för att dölja den klippta kanten.


Färgerna valde hon helt själv och jag imponeras alltid av mina barns färgval eller snarare lättheten att välja. Jag frågar vilken färg det ska vara och direkt kommer det en klar bild över vilka det ska vara och var de ska vara. Själv kan jag hålla på i timmar, dagar, veckor innan jag kan bestämma mig och inte ens då kan jag veta om det känns helt rätt när jag börjar sticka ett flerfärgsmönster.


Lite stor är den ändå, som ni ser. Helt enligt plan. Den här damen växer fort och även om koftan var ett snabbt projekt så hade jag inte lust att sticka en till månaden efter. Nu i november är den mer lagom kan jag meddela :) 

//Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar